loading...
کلاس دهم پایه دهم
تبلیغات

ویژه

کلیپ تبلیغاتی درس گیر
SeyedAli بازدید : 657 دوشنبه 23 شهریور 1394 نظرات (0)

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی گفت: برنامه درس تربیت بدنی در متوسطه اول در 3 قالب طراحی شده که شامل «متمرکز و تجویزی»، «نیمه‌تجویزی و انتخابی» و «اختیاری» است.

به گزارش فارس، طیبه ارشاد مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی اظهار داشت: برای سال تحصیلی 95ـ94 برنامه درسی تربیت بدنی در پایه پنجم و نهم در قالب بسته آموزشی طراحی شده و اجزایی دارد.

وی ادامه داد: در پایه پنجم کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی و فیلم آموزشی برای معلمان و لوح‌های آموزشی ویژه دانش‌آموز که در قالب پوسترهای کاغذی طراحی شده است را پیش بینی کردیم.


*کتاب راهنمای معلم و فیلم آموزشی درس تربیت‌بدنی در پایه نهم

ارشاد با بیان اینکه در پایه نهم کتاب راهنمای معلم و فیلم آموزشی مدرسان را داریم، گفت: تلاش شده است محتوای آموزشی تربیت بدنی از طریق اجزای بسته آموزشی به نحو شایسته در اختیار معلمان قرار گیرد و آنها بتوانند در تحقق اهداف آموزشی در مدرسه، آن را به کار گیرند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی با اشاره به اهداف گروه تربیت بدنی افزود: درس تربیت بدنی دارای سه محور شامل «دانستنی‌های ضروری»، «مهارت‌های فردی» و «نگرش‌های موردنظر» است و این درس تلاش می‌کند دانش‌ها و نگرش‌های لازم را از طریق برنامه در دانش‌آموزان پیگیری کند.

وی اضافه کرد: اینکه چقدر این اهداف به نتیجه می‌رسد منوط به خیلی چیزهاست و درس تربیت بدنی پیش‌نیازهایی دارد که اگر فراهم نباشد برنامه در تحقق اهداف خود ناکام می‌ماند.

ارشاد گفت: یکی از پیش‌نیازها برنامه و دیگری نیروی انسانی متخصص است و مدارس که هنوز معلم متخصص تربیت بدنی ندارند نمی‌توانند برنامه ما را به صورت تمام و کمال دنبال کنند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی یادآور شد: عامل دیگر فضا و امکانات ورزشی است؛ مدارس حتی در تهران فضا و امکانات کافی ندارند و نگرش دیگر خانواده‌ها و اولیا نسبت به درس تربیت بدنی است و تا زمانی که ضرورت اهمیت این درس به عنوان تنها درسی که یکی از ساحت‌های تعلیم و تربیت که ساحت زیستی و بدنی است درک نشده و با این بی‌تفاوتی نگاه شود، این درس نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

وی بیان داشت: تا زمانی که دغدغه مدیران و اولیا فقط رشد شناختی دانش‌آموزان باشد و تا زمانی که دغدغه آنها گرفتن نمرات خوب در دروس نظری و راه یافتن به مدارس نمونه، تیزهوشان و موفقیت در آزمون‌های علمی باشد، قطعاً توجه لازم به درس تربیت بدنی نمی‌شود.

* المپیاد درون مدرسه‌ای و برنامه آغازین در مدارس دنبال می‌شود

ارشاد تصریح کرد: اخیراً معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای تحت عنوان «المپیاد درون مدرسه‌ای»و نیز برنامه «آغازین در مدارس»را دنبال می‌کند؛ نگاهمان این است، درس تربیت بدنی صرفاً در آن دو ساعت و نیز برنامه درسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه درس تربیت بدنی می‌تواند تمام فعالیت‌های زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و اوقات آنها را پوشش دهد و اگر به این شکل باشد می‌تواند به اهدافش برسد.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی ادامه داد: خوشبختانه با اقداماتی که انجام می‌شود در المپیاد درون مدرسه‌ای ساعات تفریحی و فوق برنامه دانش‌آموزان طراحی می‌شود و از همه ساعات به نفع درس تربیت بدنی استفاده شده یا در برنامه آغازین مدارس نیز به نفع درس تربیت بدنی استفاده می‌شود.

وی گفت: برای نمونه در پایه نهم هندبال آموزش می‌دهیم، در پایه هشتم والیبال و در پایه هفتم بسکتبال آموزش می‌دهیم اما آموزش ما رویکرد حرفه‌ای نیست و قرار نیست بسکتبالیست، والیبالیست و هندبالیست تربیت کنیم.

ارشاد با بیان اینکه نگاه به آموزش این رشته‌های ورزشی کمک به رشد و توسعه حرکتی دانش‌آموزان است، افزود: به دنبال این هستیم دانش‌آموزان در یک فضای شاد و فعالیت گروهی نشاط‌ انگیز کنار یکدیگر مشارکت کرده و لذت کسب یک تجربه ورزشی را در کلاس تربیت بدنی کسب کنند و در این حالت است که می‌توانند آن را تعمیم دهند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی در گفت وگو با فارس گفت: رویکرد نگاه جدید به درس تربیت بدنی چه در دوره ابتدایی که در قالب کتاب ضمیمه برنامه قبل را کامل کردیم و نیز در 3 پایه دوره متوسطه اول بیشتر این است که تلاش کنیم دانش‌آ‌موزان نه تنها در جریان درس تربیت بدنی به آن رشد کافی در مهارت‌های حرکتی و آمادگی جسمانی برسند بلکه تجربه دلچسب از حضور در یک برنامه درسی را کسب کنند و آن را به سایر اوقات فراغت خود تعمیم دهند.

وی اضافه کرد: برنامه ما در متوسطه اول در 3 قالب طراحی شده است که بخشی متمرکز و تجویزی است، بخشی نیمه‌تجویزی و انتخابی و قسمت سوم اختیاری است.

ارشاد تصریح کرد: بخش تجویزی که در همه مدارس برای دانش‌آموزان دختر و پسر باید یکسان آموزش داده شود، مباحثی است که بر اساس نیازهای رشدی و حرکتی دانش‌آموزان طراحی و در اختیار آنها قرار گرفته است.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی یادآور شد: خیلی مدارس شرایط یکسان ندارند دانش‌آموزان استعداد یکسان نداشته، معلمان تخصص مساوی ندارند و امکانات توزیع یکسانی در کشور ندارد و شرایط اقلیمی اجازه نمی‌دهد برنامه یکسان را دنبال کنیم؛ در نتیجه  بخش انتخابی برنامه ناظر بر این تفاوت‌هاست و در اختیار معلم و دانش‌آموز بوده تا با توجه به امکانات و شرایط اقلیمی و استعداد دانش‌آموزان فعالیت و ورزش را خود انتخاب می‌کنند.

وی بیان داشت: بخش اختیاری برنامه ناظر به آن بخشی از برنامه می‌شود که امکان اجرای آن در مدرسه و در دروس تربیت بدنی فراهم نیست اما به عنوان فعالیت بسیار تأثیرگذار، سهل و در دسترس در تمام زندگی می‌توان به آن پرداخت مانند پیاده‌روی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری و زمان آن  در برنامه حداکثر 2 جلسه و در هر نیمسال یک جلسه در قالب اردوی ورزشی خارج از مدرسه است.

ارشاد خاطرنشان کرد: به جهت اینکه اجرای برنامه‌های اردویی در مدارس ملاحظات خود را می‌خواهد و به هماهنگی با مدیر مدرسه، خانواده‌ها و تأمین اعتبارات نیاز دارد، آن را در بخش اختیاری گذاشتیم تا مدارسی که می‌توانند این بخش را نیز پوشش دهند.

*بسته آموزشی درس تربیت بدنی و سلامت ناظر بر برنامه است

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی افزود: اگر برنامه به روز شود بسته آموزشی درس تربیت بدنی و سلامت ناظر بر برنامه است و هر زمان نیاز به اصلاح باشد اتفاق می‌افتد و به جهت اینکه سال دوم تولید بسته آموزشی در گروه تربیت بدنی است هنوز فرصت بازنگری آن فراهم نشده است.
 

منبع:سایت خبری تحلیلی تابناک

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام مطالب در وب گذاشته شود؟
    آیا با نمایش مطالب فقط برای کاربران عضو موافق هستید؟
    آیا با راه اندازی فروم(تالار گفتمان٬انجمن) پشتیبانی درسی موافق میباشید؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1340
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 43
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 1,787
  • بازدید سال : 18,139
  • بازدید کلی : 481,893
  • کدهای اختصاصی